• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • Persamaan Dalam Perbezaan

    Nov 23, 2011

    yang sama itu ada bezanya...
    tak kira pada apa dan siapa..
    buka mata,hati dan jiwa..
    tidak perlu minta pada sempurna..

    salam'alaik..pembuka muqaddimah bicara kata..
    "persamaan dalam perbezaan"..topik kami pada tazkirah jumaat lepas..alhamdulillah..
    yang diketengahkan..persamaan pada manusia yang berbeza..manusia yang ALLAH cipta..sebagai lelaki dan perempuan..persamaan mereka adalah diciptakan mereka sebagai manusia..berbezanya mereka pada zahirnya..

    setiap individu itu berbeza..masing2 ade pendapat masing2,ada cara masing2,ada kaedah sendiri..segalanya..semua berbeza...so, kite..tak perlu mencari benar dan salah..yang benar jelas salah di pandangan mata ALLAH..kita tentang..yang masih boleh diperbetulkan..kite cube bantu untuk betulkan..

    one point here..hormat-menghormati..masing2 punye pendapat..cara selesaikan masalah..semua lain..so,kene hormat! listen to them..berbezanya mereka..contohnye, kalau ada sesuatu masalah..yang lelaki..akan berfikir mencari jalan penyelesaian..selagi ada jalan, dia usaha sebaiknya..*ini berdasarkan perkongsian dr tazkirah kami*... yang perempuan...cari teman atau seseorang untuk cerita masalah mereka..mereka akan bercerita..tanpa harap ape2 penyelesaian dari pendengar..meluahkan itu sudah cukup untuk buat mereka lega..*ini benar..saya seorang perempuan*...ini berbezanye mereka..makanya..hormat dgn apa yang mereka lakukan..bantu jika diperlukan..

    lain2 point..menjurus kepada kehidupan berumah tangga...persediaan itu perlu..memahami sebelum difahami..contoh dan teladan dari Rasulullah s.a.w jadikan pedoman..indah pembentukan keluarga Rasulullah..hebatnya Baginda bertindak sebagai ketua keluarga..tugas kita sekarang,walau belum tiba masanya, usaha mencari sebanyak mngkin ilmu agar lebih bersedia..zaman kini menuntut kite untuk lebih berjaga-jaga...insyaALLAH..setiap dari kita pasti inginkan generasi yang hebat dalam keluarga ISLAM..
    actually,topik ni meluas..byk bende yang sama dalam beza..one more..persamaan dalam perbezaan bukan hanya terletak pada lelaki dan perempuan sahaja..ia boley jadi pada sesame sendiri..sebab kite semua manusia!

    jadi..terus cuba untuk memahami dari ingin difahami..terus cuba menjadi dari mencari..terus cuba memberi dari yang menerima..insyaALLAH..bersama kita berusaha..~DEMI REDHANYA~

    perkongsian
    almumtahanah di california~
    LongBean-

    0 comments: